The Write-ups from Mexico
Taller Grafica Libre
Taller Gráfica Libre agradece la colaboración con el taller Horned Toad Prints y permitirnos coordinar el Intercambio "Ambos Lados" en Oaxaca. Nuestro objetivo fue invitar y apoyar el arte gráfico desarrollado en la periféria de la ciudad, para dar a conocer las diferentes propuestas artísticas de los talleres que no conviven dentro de las dinámicas establecidas en el centro de la ciudad de Oaxaca.
Al ser un proyecto que cuenta con una convocatoria abierta, con difusión vía internet, da la posibilidad a que todo artista gráfico y talleres puedan participar, también se generan redes de vinculación con talleres de otras ciudades o países, inicias tu propia colección de gráfica y por último el conocimiento compartido en cada gráfica abre nuestro panoráma tanto técnico y visual de los talleres en su propuesta artística.
Muchas Gracias
Taller Gráfica Libre
Beatriz Rivas y Adrian Aguirre.
Taller Gráfica Libre
Taller Gráfica Libre is pleased to collaborate with Horned Toad Prints in coordinating the Ambos Lados Print Exchange from Oaxaca. Our objective was to invite and support the developed printmaking communities on the periphery of the city, to make known the different artistic dispositions from workshops that do not work within the established dynamic of the center of Oaxaca City.
Being an open call disseminated over the internet, this project gave all printmakers and workshops an opportunity to participate; as well as generate networks between workshops from other cities and countries; start personal print collections; and ultimately through the knowledge gained with every print, to expand our panorama, as much in technique as in visual style, of each workshop’s particular orientation.
Thank you,
Taller Gráfica Libre
Beatriz Rivas and Adrián Aguirre
Panorama actual de los Talleres de gráfica en Oaxaca
Nidia Rosales Moreno
El estado de Oaxaca, ubicado al sur de México, es conocido por su enorme diversidad cultural y lingüística. Con 16 grupos étnicos habitando su territorio orográficamente intrincado y un número homónimo de lenguas originarias distribuidas a lo largo de sus 8 regiones, no es difícil imaginar que se trate de un lugar con una riqueza cultural inigualable.
Tampoco resulta extraño pensar que existe una relación entre este valioso universo de significados compartidos, representado en los ámbitos de la música, los bailes y danzas, las tradiciones y festividades, los textiles, la gastronomía y las artesanías en general, y el desarrollo de las artes plásticas, específicamente de la gráfica.
Desde que, en 1974, por iniciativa del pintor potosino Roberto Donis, se creó el Taller Rufino Tamayo, un espacio dedicado hasta la fecha a la enseñanza de las técnicas tradicionales de grabado y que en aquella época contaba con un programa de residencias para que los artistas originarios de otras regiones de Oaxaca pudieran vivir aquí mientras aprendían, la gráfica se ha convertido en la principal expresión artística del estado.
Fue precisamente en este espacio donde se formaron buena parte de los grabadores que ahora dirigen los numerosos talleres de gráfica en Oaxaca, quienes además recibieron gran influencia de uno de sus maestros y director: el reconocido artista Juan Alcázar, impulsor de la creación de talleres comunitarios dirigidos a niños y jóvenes en San Francisco Cajonos, Capulalpam de Méndez, San Andrés Zautla, Reyes Etla y Huajuapan de León.
Otro factor que ha hecho posible la vasta producción gráfica en Oaxaca, fue la apertura en la década de los sesenta de la Instructoría en Artes Plásticas, y posteriormente de la licenciatura en Artes Plásticas y Visuales de la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO), universidad que lleva el nombre del Benemérito de las Américas, uno de los más destacados presidentes de México y originario de este lugar.
Por su parte, los talleres ubicados en el centro de la ciudad fueron generados a partir de la influencia de otro maestro: el artista japonés Shinzaburo Takeda, fundador desde el 2008 de la Bienal Nacional de Artes Gráficas “Shinzaburo Takeda”. Su labor es similar a la realizada por el artista Francisco Toledo al frente de instituciones culturales como el Instituto de Artes Gráficas de Oaxaca (IAGO) y el Centro de las Artes de San Agustín (CASA).
Si bien la Universidad estatal y las instituciones públicas han tenido un papel relevante en la formación académica de los artistas y en la promoción del arte como elemento crucial del desarrollo humano, en el contexto de un territorio con una enorme diversidad cultural y debido a las propias carencias de las instituciones, desde el 2015 existe una creciente apertura de talleres de gráfica independientes. Sólo en la ciudad de Oaxaca de Juárez, capital de este estado, existen alrededor de 25 talleres dedicados a la gráfica, que trabajan sobre todo xilografía, linograbado, punta seca, agua tinta y agua fuerte, además de serigrafía. Algunas de las razones para el surgimiento de estas iniciativas independientes están en la historia misma de su territorio.
El 2006 generó un incremento de la producción gráfica en Oaxaca. El conflicto social derivado del movimiento magisterial en contra del entonces gobernador Ulises Ruiz Ortiz atrajo a estudiantes y artistas que acompañaron estas manifestaciones con una gráfica que abordaba temas políticos y de abierto repudio hacia el gobierno estatal. Es así como se conformó la Asamblea de Artistas Revolucionarios de Oaxaca (ASARO) y se abrieron paulatinamente algunos espacios dedicados a ese ámbito.
A partir de ese momento, surgieron en Oaxaca cada vez más talleres de gráfica, espacios culturales independientes y galerías, conformando una escena cultural todavía en crecimiento, aunque por supuesto no han sido los primeros. Antes de los colectivos de grabadores que abrieron sus propios espacios, ya existían talleres especializados, de carácter cerrado al público en general, tales como La Máquina de Francisco Limón, el Taller Bambú de Abraham Torres, el Taller de Fernando Sandoval y el Taller de Gráfica de Enrique Flores. Por otro lado, los talleres del centro histórico de Oaxaca son los siguientes: Burro Press, La Chicharra, Oaxaca Gráfico, Árbol Gráfico, Gabinete Gráfico, Espacio Zapata, Taller Siqueiros, Laberinto Casa de Arte, La Estampa, Cooperativa Gráfica Oaxaca, Hoja Santa, Galería Código Tonal, Taller Ojo Peludo y Espacio Artístico Xicoténcatl.
En este marco histórico de la gráfica en Oaxaca, donde actualmente son mayores las aportaciones de los talleres de gráfica independientes, en comparación con las universidades e instituciones públicas, se presenta el Ambos Lados International Print Exchange, el tercer intercambio entre México y Estados Unidos, realizado por The Horned Toad Prints, de Manuel Guerra, y el Taller Gráfica Libre, de Beatriz Rivas y Adrián Aguirre.
Ubicado en Zaachila, una comunidad de origen zapoteca a 40 minutos de la ciudad de Oaxaca, el Taller Gráfica Libre es un espacio profesional dedicado a la práctica y a la enseñanza de las diferentes técnicas de grabado a través de un compromiso con el trabajo y con las personas. Beatriz y Adrián recibieron de otros talleres e imprimieron un total de 54 ediciones. Su primera intención fue invitar a talleres que no estuvieran en el Centro de Oaxaca sino en la periferia, y a artistas que no tienen su propio taller. Para ellos, lo más importante de esta carpeta es el intercambio entre dos países a pesar de las fronteras y la burocracia, así como la búsqueda de la libertad a través del arte y de la resistencia que produce entenderlo como una forma de vida donde constantemente se intercambian experiencias.
La gestión de este proyecto duró un año, la convocatoria fue abierta y se publicó en las páginas de The Horned Toad Prints y del Taller Gráfica Libre, recibiendo un total de 158 grabados, principalmente de México y Estados Unidos, pero también algunos de Cuba, Canadá, Australia e Irlanda.
En resumidas cuentas, podemos decir que existen tres esferas de la producción gráfica en Oaxaca: la institucional, los talleres del centro histórico y los de la periferia, estos dos últimos de carácter independiente. En este Intercambio internacional, los talleres de la periferia de la ciudad o fuera de esta adquieren mayor relevancia, debido no sólo a su grado de especialización en las técnicas de impresión, sino al compromiso con el trabajo que los sostiene y da valor.
Los talleres independientes de la periferia de Oaxaca y de otros estados de la República mexicana participantes en este Intercambio son: Gráfica Ojo Tres (Oaxaca de Juárez), de Pako Altamirano; Santaller (Santa Lucía del Camino), de Cristina Añorve y Daniel Pacheco; Taller de Gilberto Delgado (Oaxaca de Juárez); Taller estudio Yucucasa (Oaxaca de Juárez), de Leonel Villegas; Taller Dund (Zaachila), de Abraham Cruz; Taller El Ajolote (Ciudad de México), de Noé Vásquez; Manos Negras Taller (Ciudad de México), de Ericka Villalpando Luna y Carolina Korber; Taller 3 Gatos Press (León, Guanajuato), de Xavier Moreno y Alejandra Mares; Taller de Gráfica la Garrapata (Irapuato, Guanajuato), de Alejandra Huerta; Taller Escuela MAPECO (Uruapan, Michoacán), coordinado por Samuel Díaz.
Present Day Panorama of Printmaking Workshops in Oaxaca
Nidia Rosales Moreno
The state of Oaxaca, located in the south of Mexico, is known for its enormous cultural and linguistic diversity. With 16 ethnic groups inhabiting its intricate terrain and an equal number of indigenous languages distributed throughout its 8 regions, it is not difficult to imagine it as a place of unequaled cultural wealth.
Nor is it strange to think that there exists a relationship between this valuable universe of shared meanings -as represented in the areas of music, dance, traditions and festivities, textiles, gastronomy and artisanal goods in general- and the development of visual arts, specifically in printmaking.
Since 1974, when, at the initiative of the painter Roberto Donis, the Rufino Tamayo Workshop was created as a space dedicated to the teaching of traditional printmaking techniques, and which at that time contained a residency program for artists from other regions of Oaxaca to live there while they learned, printmaking has become the main form of artistic expression in the state.
It was precisely in this workshop where many of the printers who now direct the numerous printmaking workshops of Oaxaca were educated. They also received the great influence of their teacher and director: the well-known artist Juan Alcázar, driving force behind the creation of many community workshops dedicated to children and youths in San Francisco Cajonos, Capulalpam de Méndez, San Andrés Zautla, Reyes Etla and Huajuapan de León.
Another factor that has made possible the vast printmaking production in Oaxaca was the opening in the 1960s of the Instructoría de Artes Plásticas, and later the bachelor’s degree in visual arts at the Autonomous University of Benito Juárez of Oaxaca (UABJO), a university which bears the name of one of Mexico’s most renowned presidents, a native of the state.
For their part, workshops located in the center of the city were formed through the influence of another teacher: the Japanese artist Shinzaburo Takeda. His labors are similar to those undertaken by Francisco Toledo, who heads cultural institutions like the Graphic Arts Institute of Oaxaca (IAGO) and the San Agustin Arts Center (CASA).
While the state university and public institutions have had a relevant role in the academic formation of artists and the promotion of art as a fundamental element of human development, within the context of a territory of an enormous cultural diversity, and due to the shortcomings of these same institutions, there exist since 2015 a growing number of independent printmaking workshops. In Oaxaca City alone there are around 25 workshops dedicated to printmaking that produce woodcuts, linocuts, dry point, aquatints and etchings, as well as silkscreens. Some of the reasons for the emergence of these independent initiatives come from the history of this very territory.
2006 saw an increase in printmaking production in Oaxaca. The social conflict stemming from the teacher’s movement against then governor Ulises Ruiz Ortiz attracted students and artists, who accompanied the protest with prints that addressed political topics and openly repudiated the state government. That was how the Assembly of Revolutionary Artists of Oaxaca (ASARO) and spaces dedicated to these issues were gradually opened.
From this moment on, an increasing number of printmaking workshops, independent cultural spaces and galleries emerged in Oaxaca, forming a growing cultural scene, though of course they were not the first of their kind. Before the printmaking collectives that opened their own spaces, there existed specialized workshops that were closed to the general public, such as Francisco Limon’s La Maquina, Abraham Torres’ Taller Bambu, The Fernando Sandoval Workshop and The Printmaking Workshop of Enrique Flores. Besides these, the workshops in the center of Oaxaca are the following: Burro Press, La Chicharra, Oaxaca Gráfico, Árbol Gráfico, Gabinete Gráfico, Espacio Zapata, Taller Siqueiros, Laberinto Casa de Arte, La Estampa, Cooperativa Gráfica Oaxaca, Hoja Santa, Galería Código Tonal, Taller Ojo Peludo, and Espacio Artístico Xicotencatl.
Within this historical framework of printmaking in Oaxaca, in which at present the contributions of independent printmaking workshops are greater than those of the universities and public institutions, appears The Ambos Lados International Print Exchange, the third exchange between Mexico and the United States, organized by Manuel Guerra’s Horned Toad Prints and Beatriz Rivas and Adrián Aguirre’s Taller Gráfica Libre.
Located in Zaachila, a Zapotec community 40 minutes from the city of Oaxaca, Taller Gráfica Libre is a professional space dedicated to the practice and teaching of different printmaking techniques through a commitment to work and to people. Beatriz and Adrián either printed or received a total of 54 editions. Their main intention was to invite workshops from the periphery of the city and artists without their own workshops. For them, the most important thing about this portfolio is the exchange between two countries, despite borders and bureaucracy, as well as the search for freedom through art and resistance, producing the understanding of a way of life in which experiences are constantly exchanged.
The execution of this project lasted a year; the call was open and was published on The Horned Toad Prints and Taller Gráfica Libre pages. It received a total of 158 prints, mainly from Mexico and the United States, but also from Cuba, Canada, Australia and Ireland.
In summation, we can say that three spheres of printmaking production exist in Oaxaca: the institution, the workshops of the historical center, and those of the periphery, the last two of which being of independent character. In this international exchange, the workshops of the periphery and those found outside of the city acquire more relevance, due not only to their specialization in printmaking techniques, but also to their commitment to the work that sustains them and gives value to what they do.
The participating independent workshops of the periphery of Oaxaca and of other states of the Mexican Republic in this exchange are: Gráfica Ojo Tres (Oaxaca City, Oaxaca) run by Paco Altamirano, Santaller (Santa Lucía del Camino, Oaxaca) run by Cristina Añorve and Daniel Pacheco, Taller Gilberto Delgado (Oaxaca City, Oaxaca), Taller Estudio Yucucasa (Oaxaca City, Oaxaca) run by Leonel VIllegas, Taller Dund (Zaachila, Oaxaca) run by Abraham Cruz, Taller El Ajolote (Mexico City) run by Noé Vásquez, Manos Negras Taller (Mexico City) run by Ericka Villalpando Luna and Carolina Korber, Taller 3 Gatos Press (León, Guanajuato) run by Xavier Moreno and Alejandra Mares, Taller de Gráfica la Garrapata (Irapuato, Guanajuato) run by Alejandra Huerta and Taller Escuela MAPECO (Uruapan, Michoacán) coordinated by Samuel Diaz.
Looking Towards Mexico
and the Future from the Southwest
and the Future from the Southwest
We are pleased and humbled by the efforts of all 158 printmakers-- 72 from Mexico, 80 from the United States, and 6 from the rest of the world. Moreover we are especially excited to be working with Mexican printmakers, as they have a strong tradition of printmaking that has influenced those north of the border. Right now Oaxaca is a Mecca of printmaking, where talented young grabadores are emerging every year. We are very grateful to be working with Adrian Aguirre and Beatriz Rivas, the directors of Taller Grafica Libre in Zaachila, Oaxaca, and with Nidia Rosales Moreno, curator from Oaxaca.
Likewise there is a lot of artistic talent in El Paso and the rest of the Southwest, which is often overlooked, as we are so far from the big metropolitan art centers on the east and west coasts. However Manuel Guerra of Horned Toad Prints (and UTEP instructor) is making some noise from the Mountain Time Zone, with his fellow printmakers and crew, Francisco Delgado and Raul Monarrez. This is the 3rd print exchange that the Horned Toad Prints studio has directed, in order to reach out to the rest of the world.
The Ambos Lados International Print Exchange has been organized from both sides of the border -- by Manuel Guerra of Horned Toad Prints in El Paso, and by Adrian Aguirre and Beatriz Rivas of Taller Grafica Libre in Zaachila (just outside the city of Oaxaca). However talleres (collective studios) also submitted from Puebla, Monterrey, Uruapan, Guanajuato and Mexico City. Most of the US submissions were from individuals in the Southwest -- Texas, New Mexico, Arizona, California . Many excellent prints came from San Antonio, as there is a strong printmaking program from the University of Texas at San Antonio.
We also received submissions from the extreme 4 points of the United States -- 8 from California, including one by Pavel Acevedo, our original Oaxaca connection; 4 from Washington State, including one by Brian Lane, co-organizer of the Print Zero Print Exchange; 1 from Massachusetts, and 3 from Florida.
Moreover we are delighted to receive 2 editions from Cuba, including one by Octavio Irving, former director of the famous Taller Experimental de Gráfica in Havana. Plus we are pleased to receive 2 editions from Australia, 1 from Canada, and 1 from Ireland.
Our printmakers used every kind of technique to make their masterpieces. Eric Thomson and I spent 5 hours reviewing all the prints in the Argos Gallery of Santa Fe, and discovered: dry point, engraving, etching, aquatint, soft ground, mezzotint, lithograph, serigraph, collagraph, photopolymer gravure, solar plate, and one dry point on Tetra Pak (essentially dry point on milk carton packaging).
Ambos Lados is hardly the first international print exchange. For instance, since 2009 many of our Ambos Lados artists have been participating in the huge IPE (International Print Exchange) of the United Kingdom (which received 236 prints in their latest 2018 exchange). Seven of the Southwest artists participated in the "Dialogos E Interpretaciones" print exchanges from 2012 -- 2015, organized by Jules Floss, then of North Carolina, and Jorge Eliecer Rodríguez Osorio of Colombia. That inspired the first Horned Toad Print Exchange in 2014 , which then lead to the YayBig Print Exchange (organized by Joe Marshall in Tucson). A catalog was self-published with the works from both of the Horned Toad and YayBig print exchanges, and these exchanges exhibited together at many venues from 2014 -2016.
This print exchange momentum lead to other projects, such as the "Desert Triangle Print Carpeta" of 2016, featuring large prints from 30 artists from El Paso, Tucson and Albuquerque; and "From Behind the Wall -- Prints by Contemporary Mexican Maestros" of 2017, exhibited in both El Paso and Albuquerque.
Looking forward I can imagine other pop-up print shows across the Southwest and the country. Perhaps a shop could organize a smaller local portfolio, of prints by 10, or even just 5 artists. Another print studio, in a different city, could likewise put together a small portfolio of 5 or 10 prints. Then those in El Paso could exchange prints in the mail with those in San Antonio, and have a pop-up print show of 20 prints in both cities, offering a little Oaxaca mezcal at the opening. That could stimulate the local artists , by exposing them to masterpieces from outside their bubble, and spark another round of fine printmaking.
Unlike sculpture and paintings, prints travel easily. DHL and FedEx will send prints all over the world, which means that we can have international print exhibitions anywhere on the planet. Moreover, with Instagram we can easily keep up with other printmakers worldwide. With a little extra effort, we can self-publish catalogs of any collection of prints. We really do have more resources in the 21st century, and the Ambos Lados International Print Exchange tried to take advantage of all of them.
--Karl Whitaker
Albuquerque, New Mexico, 2019
Mirando Hacia México y el Futuro
desde el Suroeste de Los Estado Unidos
Estamos contentos e impresionados por los esfuerzos de todos los 158 grabadores participantes: 72 de México, 80 de los Estados Unidos, y 6 del resto del mundo. Además, estamos particularmente emocionados por poder trabajar con los grabadores mexicanos, ya que tienen una fuerte tradición de grabado que ha influido a los del norte de la frontera. En la actualidad, Oaxaca es la Meca del grabado, sitio desde donde están saliendo grabadores jóvenes talentosos. Estamos muy agradecidos de trabajar con Adrián Aguirre y Beatriz Rivas, los directores de Taller Gráfica Libre en Zaachila, Oaxaca, y con Nidia Rosales Moreno, curadora de Oaxaca.
De la misma manera, existe mucho talento artístico en El Paso y el resto del Suroeste de los Estados Unidos, el cual, es frecuentemente pasado por alto debido a que nos encontramos tan lejos de los grandes centros metropolitanos en las costas este y oeste. A pesar de eso, Manuel Guerra de Horned Toad Prints (e instructor en la UTEP) está generando resonancia desde la zona de la horaria de la montaña, junto con sus compañeros Francisco Delgado y Raúl Monarrez. Esto es el tercer intercambio que Horned Toad Prints dirige con el fin de hacer contacto con el resto del mundo.
Ambos Lados International Print Exchange fue organizado desde los dos lados de la frontera: por Manuel Guerra de Horned Toads Prints y por Adrián Aguirre y Beatríz Rivas de Taller Gráfica Libre en Zaachila (pueblo ubicado en las cercanías de la ciudad de Oaxaca). Sin embargo, algunos talleres participantes se localizan en Puebla, Monterrey, Uruapan, Guanajuato y la Ciudad de México. La mayoría de las propuestas del EUA fueron de habitantes del Suroeste de los Estados Unidos -- Texas, Nuevo México, Arizona y California. Excelentes grabados provienen de San Antonio, ya que hay un programa de grabado impresionante en la Universidad de Texas de San Antonio.
También recibimos grabados de los cuatro extremos de los Estados Unidos: ocho de California, incluyendo uno de Pavel Acevedo, quien fue nuestra conexión original con Oaxaca, cuatro del estado de Washington, incluyendo uno de Brian Lane, co-organizador del Print Zero Print Exchange, uno de Massachusetts y tres de Florida.
Así mismo, estamos encantados de recibir dos ediciones de Cuba, incluyendo uno de Octavio Irving, quien fuera director del famoso Taller Experimental de Gráfica en Habana. Adicionalmente, nos complació recibir dos ediciones de Australia, uno de Canadá, y uno de Irlanda.
Nuestros grabadores usaron todo tipo de de técnicas para hacer sus obras maestras. Eric Thomson y yo, dedicamos cinco horas a revisar todos los grabados en Argos Gallery, localizado en Santa Fe y descubrimos: punta seca, aguafuerte, aguatinta, grabado al barniz blando, mezzotinta, litografía, serigrafía, colografía, fotograbado, placa solar, y una punta seca en Tetra Pak (esencialmente punta seca sobre cartón de leche).
Ambos Lados no es, de ninguna manera, el primer intercambio de grabado. Desde 2009 muchos de nuestros artistas de Ambos Lados han estado presentes en el enorme IPE (International Print Exchange/Intercambio Internacional de Grabado) del Reino Unido (el cual recibió 236 grabados en su última edición). Entre 2012 y 2015, siete de los artistas participaron en el intercambio Diálogos e interpretaciones, organizado por Jules Floss (anteriormente participando desde Carolina del norte) y Jorge Eliecer Rodríguez Osorio de Colombia. Eso inspiró al primer Horned Toad Print Exchange en 2014, el cual dio paso al YayBig Print Exchange (organizado en Tucson por Joe Marshall). Se autopublicó un catálogo con los trabajos de Horned Toad y YayBig. Estos dos intercambios se exhibieron juntos en varios sitios desde el 2014 hasta 2016.
Este ímpetu, dio paso a otros proyectos como el Desert Triangle Print Carpeta en 2016, que contó con grabados de gran formato con 30 artistas de El Paso, Tucson y Albuquerque, así como “From Behind the Wall -- Prints by Contemporary Mexican Maestros” (“Desde Atrás del Muro-- Grabados de Maestros Mexicanos Contemporáneos”) en 2017, expuesto en El Paso y Albuquerque.
De cara al futuro, puedo imaginar otros eventos pop-up de grabado a lo largo del Suroeste de los Estados Unidos y el país. Quizá un taller podría organizar una carpeta local más pequeño, de cinco a diez grabados. Otro taller, en una ciudad diferente, también puede organizar una carpeta pequeña de cinco o diez grabados. Entonces, los de El Paso podrían intercambiar sus grabados con los de San Antonio via postal y tener una exhibición pop-up de las dos ciudades con diez o veinte estampas, ofreciendo un poco de mezcal oaxaqueño en su apertura. Eso podría estimular a artistas locales, acercándolos a obras maestras fuera de su burbuja, provocando así, otra ronda de grabado de gran calidad.
A diferencia de escultura y pintura, estampas viajan muy fácilmente. DHL y FedEx pueden mandarlos sobre todo el mundo que nos brindan poner exhibiciones internacionales en cualquier lugar en el planeta. Además, con Instagram es fácil de seguirlos a los otros grabadores por todo el mundo. Con un poco más de esfuerza, podemos auto-publicar catálogos de cualquier colección de estampas. En realidad, tenemos más recursos en el siglo 21, y el Ambos Lados International Print Exchange se está aprovechando de todo.
--Karl Whitaker
Albuquerque, New Mexico 2019
From Manuel Guerra
“Ambos Lados” mean "both sides" in Spanish. This print exchange was organized from both sides of the border -- by Manuel Guerra of Horned Toad prints in El Paso, Texas, and by Adrian Aguirre and Beatriz Rivas of Taller Grafica Libre in Zaachila, Oaxaca.
The Ambos Lados International Print Exchange expands the dialog between the two cultures, as there are strong printmaking communities in both the US and Mexico. The 158 prints are fairly evenly split between two countries—with 72 from Mexico, 80 from the United States, and 6 from other countries, Australia, Canada, Cuba and Ireland. Anyone in the world could participate, as this was a non-juried print exchange, and the theme was open.
The goals of the Ambos Lados International Print Exchange are as follows:
⦁ Promote local, national, and international artists from various professional levels and ethnic backgrounds.
⦁ Exhibit works by established and emerging artists as a group with emphasis on the cultural diversity of the print community.
⦁ Explore the different print processes and establish communication between participants.
⦁ Allow all participants to benefit from the interchange of ideas and experiences.
⦁ Start personal collection of prints from various professional levels and ethnic backgrounds.
⦁ Partner with museums and galleries around the world in order to reach as many people as possible through the exhibition of prints.
Thank you to all the wonderful artists who participated and made this a reality. In conclusion, I really loved working with Adrian, Beti and Nidia and how it established a life-long friendship with all my new found family of friends from beautiful Oaxaca, Mexico. You have my deepest respect. Que viva Zaachila!
-- Manuel Guerra
El Paso 2019
de Manuel Guerra
"Ambos Lados" significa "ambos lados" en español. Este intercambio de impresiones se organizó desde ambos lados de la frontera, por Manuel Guerra de las impresiones de Horned Toad en El Paso, Texas, y por Adrian Aguirre y Beatriz Rivas de Taller Grafica Libre en Zaachila, Oaxaca.
El Intercambio Internacional de Impresión Ambos Lados amplía el diálogo entre las dos culturas, ya que hay comunidades de grabados fuertes tanto en los Estados Unidos como en México. Las 158 impresiones están divididas de manera bastante uniforme entre dos países: 72 de México, 80 de Estados Unidos y 6 de otros países, Australia, Canadá, Cuba e Irlanda. Cualquiera en el mundo podría participar, ya que se trataba de un intercambio de impresiones sin jurado y el tema estaba abierto.
Los objetivos del Intercambio Internacional de Impresos de Ambos Lados son los siguientes:
⦁ Promover artistas locales, nacionales e internacionales de diversos niveles profesionales y etnias.
⦁ Exhibir obras de artistas establecidos y emergentes como un grupo con énfasis en la diversidad cultural de la comunidad impresa.
⦁ Explorar los diferentes procesos de impresión y establecer la comunicación entre los participantes.
⦁ Permitir que todos los participantes se beneficien del intercambio de ideas y experiencias.
⦁ Comience una colección personal de impresiones de diversos niveles profesionales y antecedentes étnicos.
⦁ Asóciese con museos y galerías de todo el mundo para llegar a la mayor cantidad de personas posible a través de la exposición de grabados.
Gracias a todos los maravillosos artistas que participaron e hicieron de esto una realidad. En conclusión, realmente me encantó trabajar con Adrian, Beti y Nidia y cómo estableció una amistad de por vida con toda mi nueva familia de amigos de la hermosa Oaxaca, México. Tienes mi más profundo respeto. Que viva Zaachila!
- Manuel Guerra
El paso 2019
Manny's Original Statement
The Ambos Lados project started back in October 2017 when I had the opportunity to travel to Oaxaca, Mx to attend the Horned Toad Print Exchange #2 at the Espacio Centro, a small gallery ran by Nida Rosales Moreno. This exchange had 7 participating artists from Taller Grafica Libre, which is now located in Zaachila, which is 30 to 40 minutes outside of Oaxaca, Mx. Adrian Aguirre and Beatriz Rivas run the energetic printmaking studio and have a close association with Espacio Centro. I had a scheduled meeting with the young master printer a day after I arrived but accidentally bumped into him as I explored the town upon my very short arrival at La Mano Magia Galeria. He was showing a portfolio of his own personal work to a possible buyer and somehow I knew this was the person I was looking forward to meeting the next day. Maestro Aguirre asked me to join him at the Viente/Viente Cantina for some drinks. Remember the famous cantina scene on Mos Eisley from Star Wars? A classic scene full of interesting monsters, music and dialogue. It also introduces the famous Han Solo, as he gets into a shootout…anyways, it was very similar to this but there was no shootout. Anyways, this is where the magic started! We agreed to organize a non-juried, open theme print exchange from both sides of the border titled “Ambos Lados” meaning both sides. The Ambos Lados International Print Exchange expands the dialog between the two cultures, as there are strong printmaking communities in both the US and Mexico. Horned Toad Prints would be the headquarters for printmakers in the USA and Taller Grafica Libre for the printmakers in Mexico. This is our biggest and most ambitious project to date! There were 158 artists who participated in the project and the prints are fairly evenly split between the two countries—with 72 from Mexico, 80 from the United States. In addition, there were 6 from other countries, Australia, Canada, Cuba and Ireland. Thank you to all the wonderful artists who participated and made this a reality. In conclusion, I really loved working with Adrian, Beti and Nidia and how it established a life-long friendship with all my new found family of friends from beautiful Oaxaca, Mexico. You have my deepest respect. Que viva Zaachila!
Looking Towards Mexico and the Future from the Southwest
We are pleased and humbled by the efforts of all 158 printmakers-- 72 from Mexico, 80 from the United States, and 6 from the rest of the world. Moreover we are especially excited to be working with Mexican printmakers, as they have a strong tradition of printmaking that has influenced those north of the border. Right now Oaxaca is a Mecca of printmaking, where talented young grabadores are emerging every year. We are very grateful to be working with Adrian Aguirre and Beatriz Rivas, the directors of Taller Grafica Libre in Zaachila, Oaxaca, and with Nidia Rosales Moreno, curator from Oaxaca.
Likewise there is a lot of artistic talent in El Paso and the rest of the Southwest, which is often overlooked, as we are so far from the big metropolitan art centers on the east and west coasts. However Manuel Guerra of Horned Toad Prints (and UTEP instructor) is making some noise from the Mountain Time Zone, with his fellow printmakers and crew, Francisco Delgado and Raul Monarrez. This is the 3rd print exchange that the Horned Toad Prints studio has directed, in order to reach out to the rest of the world.
The Ambos Lados International Print Exchange has been organized from both sides of the border -- by Manuel Guerra of Horned Toad Prints in El Paso, and by Adrian Aguirre and Beatriz Rivas of Taller Grafica Libre in Zaachila (just outside the city of Oaxaca). However talleres (collective studios) also submitted from Puebla, Monterrey, Uruapan, Guanajuato and Mexico City. Most of the US submissions were from individuals in the Southwest -- Texas, New Mexico, Arizona, California . Many excellent prints came from San Antonio, as there is a strong printmaking program from the University of Texas at San Antonio.
We also received submissions from the extreme 4 points of the United States -- 8 from California, including one by Pavel Acevedo, our original Oaxaca connection; 4 from Washington State, including one by Brian Lane, co-organizer of the Print Zero Print Exchange; 1 from Massachusetts, and 3 from Florida.
Moreover we are delighted to receive 2 editions from Cuba, including one by Octavio Irving, former director of the famous Taller Experimental de Gráfica in Havana. Plus we are pleased to receive 2 editions from Australia, 1 from Canada, and 1 from Ireland.
Our printmakers used every kind of technique to make their masterpieces. Eric Thomson and I spent 5 hours reviewing all the prints in the Argos Gallery of Santa Fe, and discovered: dry point, engraving, etching, aquatint, soft ground, mezzotint, lithograph, serigraph, collagraph, photopolymer gravure, solar plate, and one dry point on Tetra Pak (essentially dry point on milk carton packaging).
Ambos Lados is hardly the first international print exchange. For instance, since 2009 many of our Ambos Lados artists have been participating in the huge IPE (International Print Exchange) of the United Kingdom (which received 236 prints in their latest 2018 exchange). Seven of the Southwest artists participated in the "Dialogos E Interpretaciones" print exchanges from 2012 -- 2015, organized by Jules Floss, then of North Carolina, and Jorge Eliecer Rodríguez Osorio of Colombia. That inspired the first Horned Toad Print Exchange in 2014 , which then lead to the YayBig Print Exchange (organized by Joe Marshall in Tucson). A catalog was self-published with the works from both of the Horned Toad and YayBig print exchanges, and these exchanges exhibited together at many venues from 2014 -2016.
This print exchange momentum lead to other projects, such as the "Desert Triangle Print Carpeta" of 2016, featuring large prints from 30 artists from El Paso, Tucson and Albuquerque; and "From Behind the Wall -- Prints by Contemporary Mexican Maestros" of 2017, exhibited in both Albuquerque and El Paso.
Looking forward I can imagine other pop-up print shows across the Southwest and the country. Perhaps a shop could organize a smaller local portfolio, of prints by 10, or even just 5 artists. Another print studio, in a different city, could likewise put together a small portfolio of 5 or 10 prints. Then those in El Paso could exchange prints in the mail with those in San Antonio, and have a pop-up print show of 20 prints in both cities, offering a little Oaxaca mezcal at the opening. That could stimulate the local artists , by exposing them to masterpieces from outside their bubble, and spark another round of fine printmaking.
Unlike sculpture and paintings, prints travel easily. DHL and FedEx will send prints all over the world, which means that we can have international print exhibitions anywhere on the planet. Moreover, with Instagram we can easily keep up with other printmakers worldwide. With a little extra effort, we can self-publish catalogs of any collection of prints. We really do have more resources in the 21st century, and the Ambos Lados International Print Exchange tried to take advantage of all of them.
--Karl Whitaker
Albuquerque, New Mexico, 2019
Mirando Hacia México y El Futuro Desde El Sureste
Estamos contentos e impresionados por los esfuerzos de todos los 158 grabadores participantes: 72 de México, 80 de los Estados Unidos, y 6 del resto del mundo. Además, estamos particularmente emocionados por poder trabajar con los grabadores mexicanos, ya que tienen una fuerte tradición de grabado que ha influido a los del norte de la frontera. En la actualidad, Oaxaca es la Meca del grabado, sitio desde donde están saliendo grabadores jóvenes talentosos. Estamos muy agradecidos de trabajar con Adrián Aguirre y Beatriz Rivas, los directores de Taller Gráfica Libre en Zaachila, Oaxaca, y con Nidia Rosales Moreno, curadora de Oaxaca.
De la misma manera, existe mucho talento artístico en El Paso y el resto del sureste, el cual, es frecuentemente pasado por alto debido a que nos encontramos tan lejos de los grandes centros metropolitanos en las costas este y oeste. A pesar de eso, Manuel Guerra de Horned Toad Prints (e instructor en la UTEP) está generando resonancia desde la zona de la horaria de la montaña, junto con sus compañeros y crew Francisco Delgado y Raúl Monarrez. Esto es el tercer intercambio que Horned Toad Prints dirige con el fin de hacer contacto con el resto del mundo.
Ambos Lados International Print Exchange fue organizado desde los dos lados de la frontera: por Manuel Guerra de Horned Toads Prints y por Adrián Aguirre y Beatríz Rivas de Taller Gráfica Libre en Zaachila (pueblo ubicado en las cercanías de la ciudad de Oaxaca). Sin embargo, algunos talleres participantes se localizan en Puebla, Monterrey, Uruapan, Guanajuato y la Ciudad de México. La mayoría de las propuestas del EUA fueron de habitantes del sureste -- Texas, Nuevo México, Arizona y California. Excelentes grabados provienen de San Antonio, ya que hay un programa de grabado impresionante en la Universidad de Texas de San Antonio.
También recibimos grabados de los cuatro extremos de los Estados Unidos: 8 de California, incluyendo uno de Pavel Acevedo, quien fue nuestra conexión original con Oaxaca, 4 del estado de Washington, incluyendo uno de Brian Lane, co-organizador del Print Zero Print Exchange, 1 de Massachusetts y 3 de Florida.
Así mismo, estamos encantados de recibir 2 ediciones de Cuba, incluyendo 1 de Octavio Irving, quien fuera director del famoso Taller Experimental de Gráfica en Habana. Adicionalmente, nos complació recibir 2 ediciones de Australia, 1 de Canadá, y 1 de Irlanda.
Nuestros grabadores usaron todo tipo de de técnicas para hacer sus obras maestras. Eric Thomson y yo, dedicamos 5 horas a revisar todos los grabados en Argos Gallery, localizado en Santa Fe y descubrimos: punta seca, aguafuerte, aguatinta, grabado al barniz blando, mezzotinta, litografía, serigrafía, colografía, fotograbado, placa solar, y una punta seca en Tetra Pak (esencialmente punta seca sobre cartón de leche).
Ambos Lados no es, de ninguna manera, el primer intercambio de grabado. Desde 2009 muchos de nuestros artistas de Ambos Lados han estado presentes en el enorme IPE (International Print Exchange/Intercambio Internacional de Grabado) del Reino Unido (el cual recibió 236 grabados en su última edición). Entre 2012 y 2015, siete de los artistas participaron en el intercambio Diálogos e interpretaciones, organizado por Jules Floss (anteriormente participando desde Carolina del norte) y Jorge Eliecer Rodríguez Osorio de Colombia. Eso inspiró al primer Horned Toad Print Exchange en 2014, el cual dio paso al YayBig Print Exchange (organizado en Tucson por Joe Marshall). Se autopublicó un catálogo con los trabajos de Horned Toad y YayBig. Estos dos intercambios se exhibieron juntos en varios sitios desde el 2014 hasta 2016.
Este ímpetu, dio paso a otros intercambios como el Desert Triangle Print Carpeta en 2016, que contó con grabados de gran formato con 30 artistas de El Paso, Tucson y Albuquerque, así como “From Behind the Wall -- Prints by Contemporary Mexican Maestros” (“Desde atrás del muro-- Grabados de maestros mexicanos contemporáneos”) en 2017, expuesto en El Paso y Albuquerque.
De cara al futuro, puedo imaginar otros eventos pop-up de grabado a lo largo del sureste y el país. Quizá una tienda podría organizar un portafolio local más pequeño, de 5 a 10 grabados. Entonces, los de El Paso podrían intercambiar sus grabados con los de San Antonio via postal y tener una exhibición pop-up de las dos ciudades, ofreciendo un poco de mezcal oaxaqueño en su apertura. Eso podría estimular a artistas locales, acercándolos a obras maestras fuera de su burbuja, provocando así, otra ronda de grabado de gran calidad.
--Karl Whitaker
Albuquerque, New Mexico, 2019
ReplyReply allForward
|
No comments:
Post a Comment